ΙΕΡΕΑΣ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ

Δος μου κι εμένα άνεση, Παναγιά μου,
πριν ν’ απέλθω και πλέον δεν θα υπάρχω.(Αλεξ. Παπαδ.)

Πέμπτη, Μαΐου 14, 2009

Τέσσερα είδη κοινωνίας με τον Θεό στην ορθόδοξη εκκλησία


του γέροντος π.  Κλεόπα Ήλιε

Πατέρες και αδελφοί,


Η ένωση και κοινωνία μας με τον Θεό σε γενικότερες γραμμές γίνεται με δύο τρόπους. Με την μυστική κοινωνία του Σώματος και του Αίματος του Κυρίου και με την πνευματική κοινωνία. Ο δεύτερος τρόπος διαιρείται εν συνεχεία σε τρεις άλλους τρόπους. Γι' αυτό, στον παρόντα λόγο θα σας ομιλήσω γι' αυτούς τους τρόπους με τους οποίους μπορούμε να κοινωνήσουμε και να ενωθούμε με τον Θεό, φέροντας μαρτυρίες από την Θεία Γραφή και τις διδασκαλίες των Αγίων Πατέρων.



Ι. Η πρώτη και σπουδαιότερη κοινωνία μας με τον Χριστό γίνεται με την κοινωνία του Σώματος και του Αίματος Του. Ένας χριστιανός που δεν πιστεύει ότι το φαινόμενο ψωμί και κρασί είναι αληθώς το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου μας, είναι ένας αιρετικός και ξένος προς την αληθινή πίστη του Χριστού, ο Οποίος λέγει στο κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο (6,55) «Η γάρ σαρξ μου αληθώς εστί βρώσις, και το αίμα μου αληθώς εστί πόσις». Ενώ ο Απόστολος Παύλος μας λέγει τα έξης: «Το ποτήριον της ευλογίας ό ευλογούμεν, ουχί κοινωνία του αίματος του Χριστού εστί; τον άρτον ον κλώμεν, ουχί κοινωνία του σώματος του Χριστού εστίν;» (Α' Κορ. 10,16). 
Όποιος λοιπόν κοινωνεί αναξίως, γίνεται ένοχος, όπως λέγει ο ίδιος ο Απόστολος «Ος αν εσθίη τον άρτον τούτον ή πίνη το ποτήριον του Κυρίου αναξίως, ένοχος έσται του σώματος και του αίματος του Κυρίου» (Α' Κορ. 11,27). Ο χριστιανός όμως που κοινωνεί με φόβο, ευλάβεια και προετοιμασία, αξιώνεται αναρίθμητων δωρεών, στις οποίες οι σπουδαιότερες είναι οι εξής: 

α) Ενώνεται με τον Χριστό κατά χάριν, διότι όπως λέγει το χωρίο: «Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα εν εμοί μένει καγώ εν αυτώ» (Ίωάν. 6,56) β) Συμμετέχει στην αιώνιο ζωή, όπως λέγει το χωρίο: «Ο τρώγων μου την σάρκα και πίνων μου το αίμα έχει ζωήν αιώνιον (Ίωάν. 6,54).

γ) Θα αναστηθεί την ημέρα της κρίσεως, όπως λέγει το χωρίο: «Και εγώ αναστήσω αυτόν εν τη εσχάτη ημέρα» (Ενθ' ανωτ.).

δ) Δημιουργεί κατοικία ο Χριστός μέσα στην καρδιά μας, όπως λέγουν τα χωρία: «κατοικήσαι τον Χριστόν διά της πίστεως εν ταις καρδίαις υμών» (Έφεσ. 3,17) και «εν εκείνη τη ημέρα γνώσεσθε υμείς ότι εγώ εν τω πατρί μου και υμείς εν εμοί καγώ εν υμίν» (Ιωάν. 14,20) και αλλά.

ε) Όποιος κοινωνεί τον Χριστό έχει Αυτόν ζώντα μέσα του «Ζω δε ουκέτι εγώ, ζη δε εν εμοί Χριστός» (Γαλ. 2,20), και «τεκνία μου, ους πάλιν ωδίνω, μέχρις ου μορφωθή Χριστός εν υμίν!» (Ενθ. ανωτ. 4,19).

στ) Προοδεύει και αυξάνεται στα πνευματικά έργα, κατά το χωρίο: «αληθεύοντες δε εν αγάπη αύξήσωμεν εις αυτόν τα πάντα, ος έστιν η κεφαλή, ο Χριστός» (Εφεσ. 4,15).

ζ) Καθαρίζει από αμαρτίες, αγιάζει, φωτίζει και χαρίζει την αιώνια ζωή. (Από την ευχή της Θ. Μεταλήψεως του αγίου Ιωάννου Δαμάσκηνου).


η) Επιφέρει τον αγιασμό σώματος και ψυχής, εκδιώκει τις φαντασίες και καθαρίζει από τα πάθη, δίνει παρρησία προς τον Θεό, φωτισμό και ενίσχυση για την αύξηση των αρετών και την τελειότητα (6η ευχή Θ. Μεταλήψεως του αγίου Βασιλείου).

θ) Επιφέρει πνευματική χαρά, υγεία σώματος και ψυχής, κατά τον άγιο Κύριλλο Αλεξανδρείας.

Αυτοί και άλλοι πολλοί ακόμη είναι οι πνευματικοί καρποί τους οποίους αποκτά ο πιστός που προσέρχεται συχνά και με καλή προετοιμασία στην Θεία Ευχαριστία. Αυτός που δεν προσέρχεται σ' αυτό το Μυστήριο, ποτέ δεν θα μπορέσει να προοδεύσει στην εργασία των αρετών, διότι δεν παραμένει μέσα στον Χριστό και Εκείνος μέσα του, καθώς λέγει και ο Ίδιος: «Χωρίς εμού ου δύνασθε ποιείν ουδέν» (Ιωάν. 15,4).


ΙΙ. Ο δεύτερος τρόπος κοινωνίας και ενώσεως με τον Χριστό γίνεται με την προσευχή του Ιησού, κατά την οποία ο νους βυθίζεται στην καρδιά και εκεί λέγει συνεχώς το: «Κύριε Ιησού Χριστέ, Υιέ του Θεού, ελέησον με τον αμαρτωλό». 

α) Η προσευχή που γίνεται με τον νου στην καρδιά έχει μεγάλη σημασία, διότι ενώνεται η ψυχή μας με τον Ιησού Χριστό και δι' Αυτού με τον Πατέρα, διότι η μόνη οδός που οδηγεί στην ένωση με τον Πατέρα είναι ο Χριστός, όπως λέγει ο Ίδιος: «ουδείς έρχεται προς τον Πατέρα ειμή δι' εμού» (Ιωάν. 14,6). 

β) Η καρδιακή προσευχή προσφέρει την δυνατότητα στο Άγιο Πνεύμα να κατοικήσει και εργασθεί στην καρδιά μας και να ενωθούμε εμείς με το Πνεύμα. Αυτή η ένωση με την ακατάπαυστη προσευχή ομοιάζει με την νύμφη που αγαπά πάρα πολύ τον Νυμφίο Χριστό και δεν θέλει ποτέ να αποχωρισθεί απ' Αυτόν.


III. Ο τρίτος τρόπος κοινωνίας με τον Δημιουργό Θεό μας γίνεται με την εφαρμογή των εντολών Του και την απόκτηση των αρετών. 

α) Αυτή η συγκατοίκηση με τον Ιησού φανερώνεται στην Γραφή από τον Ίδιο, όταν λέγει: «Εάν τις αγαπά με τον λόγον μου τηρήσει και ο Πατήρ μου αγαπήσει αυτόν, και προς αυτόν ελευσόμεθα και μονήν παρά αυτώ ποιήσωμεν» (Ιωάν. 14, 23), ενώ σε άλλο κεφάλαιο λέγει: «εάν τας εντολάς μου τηρήσητε μενείτε εν τη αγάπη μου, καθώς εγώ τας εντολάς του πατρός μου τετήρηκα και μένω αυτού εν τη αγάπη» (Ιωάν: 15,10).

β) Ο άγιος Διονύσιος ο Αρεοπαγίτης λέγει ότι η ομοιότητα και ένωση μας με τον Θεό επιτελείται μόνο με την εφαρμογή των θείων εντολών (Λόγος περί σωτηριώδους γνώσεως).

γ) Ο άγιος Μάξιμος ο Ομολογητής, όσον αφορά την ένωση μας με τον Θεό, λέγει: «Ο λόγος του Θεού και Πατρός ευρίσκεται μυστικά σε κάθε μία από τις εντολές Του, οπότε αυτός που δέχεται τον λόγο του Θεού δέχεται τον Θεό.

δ) Ο άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς ομιλώντας για την θέωση του ανθρώπου με την εφαρμογή των εντολών του Θεού, λέγει: «Οι εντολές του Θεού παρέχουν όχι μόνο την γνώσι, αλλά και την θέωση».


ΙV. Ο τέταρτος τρόπος κοινωνίας με τον Χριστό γίνεται με την ακρόαση των λόγων του Θεού.

α) Περί αυτού μας ομιλεί η Καινή Διαθήκη: «πολλοί δε των ακουσάντων τον λόγον επίστευσαν, και εγενήθη ο αριθμός των ανδρών ωσεί χιλιάδες πέντε» (Πράξ. 4,4).

β) Ο Απόστολος Παύλος λέγει ότι: «η πίστις εξ ακοής, η δε ακοή διά ρήματος Θεού» (Ρωμ. 10,17).

γ) Εάν το Σώμα και το Αίμα του Κυρίου είναι η αληθινή βρώσις και πόσις, τότε ο λόγος του Κυρίου γενόμενος δεκτός από τους πιστούς γίνεται σ' αυτούς «πηγή ύδατος αλλομένου εις ζωήν αιώνιον (Ιωάν. 4,14) και «άρτος ζωής ο εκ του ουρανού καταβάς» (Ιωάν. 6,58), ενώ κατά τον άγιο Δαμασκηνό λέγεται μάννα της αφθαρσίας και μάννα το μυστικό.

Ο Απόστολος Παύλος διά της ακοής δέχθηκε τον λόγο του Θεού, όταν προσκλήθηκε με το θείο φως στον δρόμο προς Δαμασκό και φωνή άκουσε εξ ουρανού. Η Σαμαρείτιδα διά της ακοής λαμβάνει τον λόγο του Θεού, ενώ πάλι οι Σαμαρείτες πιστεύουν και βαπτίζονται από το κήρυγμα του Αποστόλου Φιλίππου (Πράξ. 8,5 6,12) και λαμβάνουν το Άγιο Πνεύμα (Πράξ. 8,14,18).
Πατέρες και αδελφοί, σας έφερα μερικές από τις σπουδαιότερες μαρτυρίες της Γραφής και των Αγίων Πατέρων, οι οποίες θα μας βοηθούν στην πορεία μας για μία ακατάπαυστη ένωση με τον Νυμφίο Χριστό. 

Ο ιδιαίτερος και αγιότερος τόπος, όπου επιτυγχάνεται αυτή η πολύτροπος κοινωνία μας με τον Χριστό είναι η Εκκλησία μας. Εκεί όλοι οι πιστοί μας, ερχόμενοι με ευλάβεια και πίστη στις ιερές ακολουθίες, ευρίσκονται σε μία ατμόσφαιρα μυστική και κοινωνούν με τον νου, την καρδιά, την προσευχή και την συμμετοχή στην Θεία Κοινωνία των δωρεών του Αγίου Πνεύματος. Προπαντός η λειτουργική Θυσία είναι η τέλεια έκφραση της ενώσεως με τον Κύριο μας. Η μνημόνευση ονομάτων των χριστιανών στην Προσκομιδή, και όταν αυτοί είναι μεν αμαρτωλοί αλλά μετανοημένοι, δίνει την ευλογία της κοινωνίας αοράτως των ψυχών με τον Σαρκωθέντα και Αναστάντα Κύριο, ο Οποίος παρέχει ενίοτε και την σωματική των θεραπεία.

Είθε το έλεος και οι οικτιρμοί του Κυρίου μας Ιησού Χριστού, ο Οποίος είναι ο Λόγος του Θεού να έλθει και κατασκηνώσει μέσα μας με τους ανωτέρω τέσσερις τρόπους που συνοπτικά αναφέραμε.


ΠΝΕΥΜΑΤΙΚΟΙ ΛΟΓΟΙ, Ιερομ. ΚΛΕΟΠΑ ΗΛΙΕ, Εκδ. ΟΡΘΟΔΟΞΟΣ ΚΥΨΕΛΗ

 

5 σχόλια:

Ενορία Αγίου Γεωργίου Πανόρμου Καλύμνου είπε...

Αδελφέ π. Παντελεήμων

Ειναι για μενα ενας σημαντικότατος Ορθόδοξος αυτος ο Ρουμανος αυτος Αγιος γέροντας. Πολύ καλή η επιλογή σου να ανεβασεις κάτι δικό του.

Vater Panajiotis είπε...

"Ο ιδιαίτερος και αγιότερος τόπος, όπου επιτυγχάνεται αυτή η πολύτροπος κοινωνία μας με τον Χριστό είναι η Εκκλησία μας. Εκεί όλοι οι πιστοί μας, ερχόμενοι με ευλάβεια και πίστη στις ιερές ακολουθίες, ευρίσκονται σε μία ατμόσφαιρα μυστική και κοινωνούν με τον νου, την καρδιά, την προσευχή και την συμμετοχή στην Θεία Κοινωνία των δωρεών του Αγίου Πνεύματος. Προπαντός η λειτουργική Θυσία είναι η τέλεια έκφραση της ενώσεως με τον Κύριο μας. "

Ερωτήματα:

1. Γιατί υπάρχει "τοπικό κέντρο" (Εκκλησία-υποθέτω εννοεί τον ναό)στην κοινωνία μας με τον Χριστό; Δηλαδή, αν γίνει Λειτουργία στην εξοχή (εκτός ναού γενικά), δεν υπάρχει κοινωνία με τον Χριστό;

2. Αν η "λειτουργική Θυσία είναι η τέλεια έκφραση της ενώσεως με τον Κύριο μας" για ποιον λόγο στο "τας Θύρας, τας θύρας" δεν φεύγουν ΟΛΟΙ όσοι δεν πρόκειται να κοινωνήσουν, εφόσον ούτως ή άλλως ΔΕΝ είναι παρόντες στο Δείπνο που μας προσκαλεί ο Κύριος; Για ποιο λόγο η συντριπτική πλειοψηφία του "εκκλησιάσματος" θεωρείται παρούσα την Λειτουργία εφόσον είναι απλός θεατής;

π Παντελεήμων Kρούσκος είπε...

Πάτερ Παναγιώτη, κάποια στιγμή κλήθηκα να τελέσω θεία λειτουργία εκτός ναού. Αρνήθηκα όμως γιατί εφ'όσον υπήρχε δυνατότητα τέλεσης σε ναό, το θεώρησα ιδιορρυθμία και απαίτηση ανθρώπινη. Συμφωνώ πώς ο Θεός είναι απεριόριστος αλλά όπως γνωρίζεις ο ναός είναι ο κατ'εξοχήν μυστικός και πραγματικός τόπος της συγκατάβασης Του, εις τύπον ψυχής , ουρανού ή όπως αλλιώς. Φυσικά, σε ιεραποστολές η μυσταγωγία τελείται σε δάση,σπίτια και αλλού , γιατί δεν είναι δυνατόν να στερηθεί ο λαός την αναγκαιότητα της λειτουργίας για λόγους τύπου και παράδοσης.
Προσωπικά , αντιλαμβάνομαι τον "τόπο" στο λόγο του γέροντα όχι ως ναό αυστηρά τοπικώς αλλά ως τόπο-εκκλησιαστικό Σώμα. Την συνοχή και την παρουσία του εκκλησιαστικού σώματος, όπου ανάμεσα τους ο Χριστός.

Για την δεύτερη σου τοποθέτηση , θεωρώ πώς κάθε θεία λειτουργία είναι πράξη ανακαίνισης,αγιασμού και αναδημιουργίας της κτίσης και του εκκ. σώματος. Επίσης ανεξάρτητα με το αν θα κοινωνήσει κάποιος ή όχι κάθε κανονική λειτουργία θεωρείται τελεία, γιατί υπάρχει η δυναμική και η δυνατότητα της Κοινωνίας και φυσικά η χάρη είναι παρούσα. Ατελής είναι η λειτουργία μόνο ως προς τον άνθρωπο που ενώ είναι παρών δεν προσέρχεται στο Ποτήριο και κατά συνέπεια στην θ. λειτουργία , χωρίς όμως η ίδια η θ. λειτουργία να είναι ατελής. Για κάποιον ακοινώνητο πάντα είναι ατελής η συμμετοχή, όμως η λειτουργία εφ'όσον είναι κανονική είναι πάντα τελεία. Και για να το πάω και πιο μακρυά, γενικά υποστηρίζεται πώς θεία λειτουργία δεν μπορεί να τελεστεί χωρίς την παρουσία ή την κοινωνία ενός τουλάχιστον πιστού. Και σ'αυτό διαφωνώ α΄ για τους λόγους που εξέθεσα παραπάνω και β΄ φτάνει και μόνο αυτή η μνημόνευση των ονομάτων ζώντων και τεθνεώτων και η αόρατη παρουσία του ουράνιου κόσμου για να θεωρήσουμε έγκυρη την λειτουργία.
Φυσικά, όποιος δεν κοινωνεί αδικεί τον εαυτό του. Και μάλιστα υπάρχουν κανόνες που αποκόβουν από το Σώμα όποιον δεν προσέρχεται στο Ποτήριο κάποιες συγκεριμένες φορες.
Αλλά η εκκλησία δεν αποτελείται από πολλά μέλη με πολλαπλές ιδιαιτερότητες και ανάγκες; Γιατί κατ'ανάγκην ο ακοινώνητος, αυτός για τον οποίο η λειτουργία είναι ατελής, να μην ωφελείται κάτι απ'αυτήν. Αν όχι την κοινωνία έστω κάποιον ιδιαίτερο αγιασμό; Εκκλησία είναι το σώμα των κοινωνικών ή ενα σώμα που αποτελείται και από πεπτωκότες,μετανοούντες,προσκλαίοντες,
κατηχουμένους; Να ένα ωραίο ερώτημα!

Σαλογραια η Ευαν.Παναγοπούλου-Κουτσούκου είπε...

Πολύ καλό κείμενο.
Είπε την αλήθεια ο γέρων.
Ας κάνει ο καθένας τον αγώνα που μπορεί και ο καταδεχτικός και ΧΡιστούλης θα ευλογήσει.

π Παντελεήμων Kρούσκος είπε...

Ναι ασφαλώς